Nieuws & Opinies

Big data: verzuipen of overleven?

Om het hoofd boven water te houden, moeten communicatieprofessionals meebewegen met de digitale ontwikkelingen die in moordend tempo de communicatiebranche veranderen. Een van deze ontwikkelingen is de big data trend. Data is de brandstof voor communicatie, maar hoe bouw je als organisatie de juiste motor?

Google CEO Eric Schmidt wist het in 2010 goed te verwoorden: ‘Every 2 days we create as much information as we did up to 2003’ en dat was twee jaar terug. In de tussentijd is de databerg alleen maar gegroeid. Er worden dagelijks alleen al zo’n 290 miljoen tweets verstuurd (feb. 2012) en miljoenen updates op Facebook geplaatst. Een ware dataexplosie waar niet alleen consumenten, maar ook organisaties mee worstelen. Volgens Gartner zijn volume, variety & velocity de karakteristieken van big data waar organisaties rekening mee moeten houden.

De impact van big data wordt echter flink onderschat, zo bleek onlangs uit onderzoek van Oracle. John Caulfield, solutions director, legt uit: “The characteristic big data is typically high volume and high velocity but of low individual value. Simply put, Big Data means a lot of data. It could be something of obvious value, like a sales order in an enterprise management system or a weblog of a search for a music book that on its own is of little value. But bring all this data together from web logs to social media, blogs and tweets, and there is opportunity there to derive significant value and be able to predict, analyse and forecast what people will be buying any given weekend, for example.”

Merkconversaties
De verscheidenheid aan data is groot en merkconversaties zijn hier onderdeel van. De consument heeft er de afgelopen jaren immers op online en mobile gebied een berg mogelijkheden bij gekregen om content te produceren en te delen. Conversaties tussen consument en organisaties én tussen consumenten onderling worden publiekelijk gevoerd. Bovendien zijn merkconversaties real time en altijd opvraagbaar waardoor reputatiemanagement belangrijker is dan ooit.

Het mooie en tegelijk het lastige aan digitale communicatie is dat we alles kunnen meten. Het aansluiten van measurement op de communicatiestrategie en het koppelen van de diverse datastromen op de juiste bedrijfsprocessen, is voor veel organisaties echter een gigantische uitdaging. Zeker in een tijdperk waar big data de norm is en de hoeveelheid metrics eindeloos.

Van data naar insights: de noodzaak van filters
Het goede nieuws is dat je echt niet alles hoeft te meten. Zorg er echter wel voor dat je weet welke data je nodig hebt en hoe je deze filtert. Op die manier zet je een eerste stap om van data naar insights te komen die van toegevoegde waarde zijn voor organisatie en consument. Kortom, hoe zet je data om in een betere strategie en misschien wel een verbeterd product of nog betere service? 

De juiste filter is de sleutel tot insights. Verschillende bedrijfsprocessen en bijbehorende uitdagingen vragen echter om verschillende datafilters. Zo kan PR de reputatie meten door merkconversaties te filteren op content van de top 200 influencers en hier de juiste metrics op loslaten. Met een inhoudsanalyse ben je bijvoorbeeld weer in staat om te bepalen in hoeverre je kernboodschap wordt opgepikt bijvoorbeeld. Contentspecialisten en marketeers zullen juist op zoek zijn naar consumer en topic insights als input voor een goede contentstrategie en een briljant marketingplan.

 

 

Data is the new oil
‘Data is the new oil’, aldus Andreas Weigend, voormalig Chief Scientist van Amazon. In mijn ogen heeft hij gelijk. Data is de nieuwe commodity en een datagedreven organisatie is de toekomst. Voor de meeste organisaties en bureaus is er op dit gebied nog een lange weg te gaan. Hoeveel bedrijven denken en handelen niet inside out in plaats van outside in?

Dat betekent dat er ook nieuwe rollen en functies ontstaan. IT moet beter zijn aangesloten op de organisatie en researchfuncties krijgen een prominentere rol. Ook zal er meer behoefte komen naar mensen die de insights weer weten door te vertalen naar de praktijk. De opkomst van de Data Scientist!

Een ding is zeker, als je als organisatie niet tijdig inspeelt op de kansen en moeilijkheden rond data, is de kans op verzuipen groot. Er staat nog een hoop te gebeuren. Ik heb zin om te overleven! 

 

Onderwerpen: