Nieuws & Opinies

Digital highlights met o.a. social business & community management

Zoals elke maand selecteert het digitale team van Fleishman-Hillard de meest opvallende en interessante artikelen van de afgelopen maand. Zo hoef je niets te missen!

Met deze maand:

  • Digitale basiskennis die elke PR-adviseur moet hebben
  • Handige tools: PopShared en Favstar
  • Het onderzoek van de Altimeter Group: van social business tot crisiscommunicatie

PR

Four digital skills PR pros should have
Als allround PR-adviseur hoef je echt niet álles te weten op het gebied van digital, daar zijn de specialisten voor, maar het is wel heel belangrijk dat je basiskennis hebt. Dit artikel gaat in op de vier digital skills die elke PR-adviseur moet hebben.

Lego Brand-Hijacks The Space Shuttle, Takes Over The News
Goed verhaal over news and brand jacking. Lego presteert het om nieuws te maken door zich aan een actueel item te verbinden. Ook P&G heeft kant-en-klare scenario’s liggen om in te kunnen spelen op grote gebeurtenissen.

Social media & social business

Altimeter Group reveals social business readiness
Een must read! De Altimeter Group deed onderzoek naar de manier waarop organisaties zichzelf omvormen naar social businesses. Het laat een interessante lijst van indicatoren zien waarmee je kunt bepalen of een organisatie transformeert tot een social business, ingedeeld op het gebied van people, process & technology.

Je stagiaire als speerpunt voor social media
Een oude discussie die helaas nog steeds actueel is. Nog te vaak wordt social media bij de stagiair neergelegd. Het feit dat iemand weet hoe Facebook of Twitter te gebruiken, betekent nog niet dat iemand verstand heeft van communicatie. Social media zijn nog steeds niets anders dan kanalen om je communicatiedoelstellingen te behalen. Lees vooral ook de comments!

What’s the ROI? A framework for social analytics
Brian Solis opent zijn blog met de woorden van Albert Einstein: “Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted.” Een goed artikel over de meetbaarheid van social media. Hij geeft weer hoe je de link legt tussen business objectives en social media tactics.

The anatomy of a social media crisis
Nóg een stukje over het onderzoek van de Altimeter Group, maar dan geheel gericht op hoe een crisis zich online ontwikkelt. Zij laten zien dat een crisis zich over meerdere platformen verspreidt: communities, YouTube, Twitter, blogs en Facebook. Vooral de sectoren consumer goods, apparel & fashion, restaurants, Internet & retail zijn gevoelig voor een social crisis.

Define your social brand
Hoe vertaal je een merk naar een conversatie? Als je een brand guide als uitgangspunt neemt, lijkt het lastig om een boeiend gesprek te voeren. Vaak onderschat – maar essentieel – is het formuleren van je brand voice. In dit artikel een aantal punten waar je over na moet denken: van de persoonlijkheid van je merk tot je brand vocubulary.

Community management

10 commandments of community management
Uitgebreide SlideShare-presentatie over de do’s and don’ts van community management.

Trend: some community management activities to be outsourced
Een overzicht van de laatste trends op het gebied van community management, waaronder het feit dat steeds meer organisaties communitystrategie in huis houden, maar het uitvoerende communitywerk uitbesteden.

Tools en overig digitaal nieuws

PopShared
Nieuwe Nederlandse startup die inzicht geeft in welke websites het vaakst geretweet worden én welke artikelen. Handig als je bijvoorbeeld je medialijst opstelt. De top 3:
1. Nu.nl – tech
2. Frankwatching (verrassend!)
3. Emerce

FavStar
Wil jij weten hoe waardevol je tweets zijn? Check dan FavStar om te zien welke tweets door anderen als ‘favorite’ zijn gemarkeerd en door wie.

Digitale branche lanceert volg-me-niet-register
Sinds deze week is er een digitaal volg-me-niet-register online. Dit is hét antwoord van de digitale branche op de privacy- en cookiediscussies. Hiermee wil de branche laten zien transparant te zijn en de privacy in acht te nemen. Het register was al vrij snel overbelast, wat wel iets zegt over de ergernissen van mensen online.

Onderwerpen: