Nieuws & Opinies

Digital highlights met o.a Google vs. Facebook

Zie je door alle nieuwsberichten online niet meer wat écht relevant is? No worries! Het digital team van Fleishman-Hillard zet regelmatig de beste cases, het laatste nieuws, handige tools en interessante achtergrondartikelen op een rij.

In het kort de highlights in deze editie:

  • Google vs. Facebook
  • Virtueel shoppen in Zuid-Korea
  • Facebook Edgerank belangrijk voor search
  • En uiteraard meer…

Google vs. Facebook

Onlangs brak een nieuwe fase aan in de strijd tussen Google en Facebook . Google deed een aanval op Facebook door de lancering van Google+, een nieuw sociaal netwerk. Nu is Google+ slechts toegankelijk voor een select gezelschap, maar dit wordt op korte termijn opengesteld voor iedereen. De look en feel van Google+ is ongeveer hetzelfde als Facebook, maar met Google+ kun je je vriendenlijst beheren in zogenaamde kringen/circles. Het klinkt heel spannend, maar het is niets anders dan je vrienden indelen in een vriendenlijst (collega’s, familie, vrienden, etc.). Deze optie bestaat binnen Facebook ook al, maar is lastig vindbaar en niet makkelijk te gebruiken.

Eerste bedrijfsaccount Google+ en implicaties voor communicatie/PR
Het eerste bedrijfsaccount werd direct geopend door Ford (goede PR-stunt), maar zij zijn onmiddellijk teruggefloten door Google. Alle non-persoonlijke accounts worden namelijk op zeer korte termijn afgesloten, omdat Google met speciale bedrijfspagina’s komt. Vrijdag werd bekend dat dit binnen 2 weken gaat gebeuren. Dit volgen we uiteraard op de voet. Wat het verder betekent voor PR en communicatie? In dit artikel een mooie uiteenzetting.

Facebook: nieuws!
En niet geheel onverwacht kwam ook Facebook vorige week met ‘nieuws’. Groots aangekondigd, maar de uitkomst viel tegen. De ontwikkelingen hebben allemaal te maken met de chatfunctie. Vanaf nu kun je ook groepschatten én is er een samenwerking met Skype gestart, waardoor je kunt videobellen met je vrienden.

Toekomstmuziek
De meningen lopen uiteen over Google+, maar het lijkt erop dat dit nieuwe netwerk best wel eens aan zou kunnen slaan. In ieder geval wordt Google+ nu al véél beter opgepakt dan Google Wave, wie kent het nog? Ook zoekt men volop naar manieren om Facebook en Google+ te integreren. Zie hier bijvoorbeeld hoe je je Facebook news feed importeert in Google +.

Toch heerst er bij ons sterk het gevoel dat Facebook langzaam maar zeker terrein verliest aan Google. Facebook is al een tijdje niet met echte innovaties gekomen. Mark Zuckerberg moet wel met iets revolutionairs komen als goede tegenhanger van Google+. Ook verwachten we dat de bedrijfspagina’s van Google+ voor organisaties aantrekkelijker zijn dan de pagina’s van Facebook door de combinatie met search die Google als geen ander beheerst. Humoristisch feitje: Mark Zuckerberg heeft ondertussen de meeste volgers op Google+ ter wereld.

Algemeen online nieuws

PrivacyVille: Zynga turns its privacy policy into a game
Game-organisatie Zynga (onder andere bekend van FarmVille) zet slim zijn eigen technieken in om de privacy policy aan gebruikers kenbaar te maken: door middel van een game.

Tesco Homeplus virtual subway store in South Korea
Het nieuwe winkelen in Zuid-Korea. Is dit de toekomst van het winkelen? Dat is weer iets anders dan bestellen via Albert.

Verkoop jezelf in aandelen
Met Empire Avenue kun je jezelf in aandelen verkopen. Hoe dat precies werkt lees je hier.

Betaalde versie van Quora heet Mancx
De kennismarkt is booming én aan het veranderen. Waar eerst Quora al rijzende ster was aan het kennisfront, is nu ook Mancx gestart. Meer info over ‘The rise of the knowledge market’.

Online PR/PA

Twitter town hall meeting Obama
Obama heeft van de week een interview gegeven op Twitter, een ‘twinterview’ dus! Over burgerparticipatie gesproken.

Search

Google stopt met real-time search
Wellicht is het je al opgevallen dat Google geen Twitter-berichten meer toont in de zoekresultaten. Hoe dat komt? Het contract tussen Twitter en Google is ten einde en dit betekent (in ieder geval voor nu) een eind aan Google real time search. Verwacht wordt dat Google dit gaat integreren binnen Google+.

Facebook Edgerank belangrijk voor search
Voor de techneuten onder ons: SEO-technieken breiden zich uit. Het is niet alleen belangrijk om je content voor zoekmachines te optimaliseren, maar dus ook om je content op Facebook goed zichtbaar te maken. Hierbij komt de Facebook Edgerank om de hoek kijken. Dit algoritme bepaalt of je bericht interessant genoeg is om te tonen. Deze video legt uit hoe dit principe werkt en wat de implicaties van de Edgerank zijn. Het lukraak zorgen voor zoveel mogelijk Facebook-fans gaat op lange termijn tegen je werken, als je je doelgroep niet goed afbakent. Doe je dit niet, dan vertonen je fan – als je pagina groter wordt – steeds minder overeenkomsten en zorgt de EdgeRank dat nieuwe posts misschien niet eens meer in de news feed verschijnen.

Community management

Maintaining engagement on large Facebook Pages
Hoe groter je Facebook-pagina, hoe minder engagement blijkt uit recent onderzoek onder grote bedrijfspagina’s. Het is hier dus erg belangrijk om je EdgeRank op orde te hebben!

Why do people follow brands online?
Altijd al willen weten waarom mensen online een merk volgen? Deze infographic biedt een aantal inzichten.

Wil je over een bepaald onderwerp meer weten, laat het ons dan even weten!

Onderwerpen: