Nieuws & Opinies

Heeft jouw organisatie een social media policy?

Niet alleen wordt er online over je gepraat door klanten, maar óók door je medewerkers. Content delen met vrienden is immers makkelijker dan ooit. Veel organisaties komen er pas achter dat een social media policy nodig is op het moment dat een van de medewerkers over de schreef gaat. Kun je je hier op voorbereiden? Afgelopen week leidde ik bij de Utrechtse Communicatiekring een discussie over de zin of onzin van een social media policy.

Voorafgaand aan de discussie over social media policies, presenteerden SNS Reaal, Wereld Natuur Fonds en de gemeente Utrecht hun praktijkervaring aan de zaal. Dit leverde een mooie dwarsdoorsnede op van verschillende organisaties die ook nog eens in verschillende fases zitten in het gebruik van social media. Via Molblog kun je de avond nog eens teruglezen.

Social media policy facts

Uit recent onderzoek blijkt dat 75% van de organisaties geen social media policy heeft óf niet van het bestaan af weet. Daarnaast zegt 63% van de werknemers die zich moeten houden aan een social media policy dat het de productiviteit verhoogt. Ook geven zij aan dat ze het juist prettig vinden om richtlijnen te hebben over wat wel mag en niet mag. Je zou dus zeggen dat een duidelijke richtlijn een win-winsituatie oplevert, maar hoe doe je dat dan?

Wat is een goede social media policy?

Kun je als bedrijf uit de voeten met een algemene social media policy? Hoe uitgebreid moet deze zijn? Beloon je werknemers voor goed gedrag of hanteer je juist een repressief beleid zoals de Commonwealth bank die zich hiermee compleet belachelijk maakte? Een van de belangrijkste conclusies voor mij is dat een social media policy je als organisatie kan helpen in de overgang van een organisatie naar een sociale organisatie. Het stimuleren van je medewerkers laat de beste resultaten zien. Verder moet een social media policy helder en compact zijn, zoals bij TNT die dit heel goed doet.

Corporate Identity

Social media policy als toegevoegde waarde

Of een social media policy zinvol is, hangt nauw samen met de fase waarin je je als organisatie bevindt ten opzichte van social media. Op het moment dat conversaties belangrijker worden, neemt de relevante voor een social media policy sterk toe. Bedenk je wel dat het trainen van je medewerkers en het stimuleren van bewustwording minstens zo belangrijk is. Een baliemedewerkster zonder mediatraining voor een camera zetten doe je normaal gesproken ook niet, dus waarom zou je dat via social media dan wel doen?

Kortom: het hebben van een social media policy is wel degelijk zinvol, maar moet gericht zijn op het stimuleren van werknemers én geïntegreerd worden in een opleidingstraject. In een tijd dat gedrag van werknemers een steeds belangrijkere bijdrage levert aan de corporate identity, zou elke organisatie dit moeten stimuleren.

Door |
Onderwerpen: ·